Back to top

Blog

Home Straatpraat Straatpraat #8 Fietsen is populair. Maar waar laten we al die tweewielers?

Straatpraat #8 Fietsen is populair. Maar waar laten we al die tweewielers?
blog fietsparkeren Europa populairiteit fietsen
Blog 20 jan 2022

In heel Europa is er een ontegenzeggelijke trend: fietsen is, met name in de grotere steden, steeds populairder, zeker met de niet te stuiten opkomst van de elektrische fiets. Maar dat groeiende fietsenthousiasme heeft ook een keerzijde. Waar parkeer je al die tweewielers? Veel appartements-gebouwen hebben daar helemaal geen voorzieningen voor. De bekende kelderberging bij een gemiddeld Nederlandse flat is in het buitenland lang niet zo gebruikelijk. En parkeren ‘op straat’ is al helemaal geen optie gelet op de waarde van een elektrische fiets en gelet op de overlast die her en der geparkeerde fietsen veroorzaken. Een willekeurige rondgang door Europa leert dat elk land of elke stad eigen oplossingen kiest.

Londen: Falco-Pods te huur met hulp van gemeenten

Falco in het Verenigd Koninkrijk heeft recent, mede op verzoek van vele “boroughs”, een nieuw concept uitgerold: Falco Pod Bike Hangars. Een soort van fietshangar met zes parkeerplekken die bewoners zonder eigen parkeermogelijkheden vlak bij hun woonadres via Falco kunnen huren. Op www.rentals.falco.co.uk kunt u zien hoe dat werkt. Kosten: verschillend per gemeente maar gemiddeld zo’n 60 pond per jaar. In diverse gemeenten zijn inmiddels lange wachtlijsten voor een plekje.

Kopenhagen: P-plekken voor auto’s opofferen voor fietsen.

In Kopenhagen, bijvoorbeeld in de nieuwe wijk Nordhavn, die uiteindelijk 40.000 inwoners gaat krijgen, wordt ook meer en meer ruimte vrijgemaakt voor fietsparkeren. Dat gebeurt zowel in de kelders van gebouwen als op binnenplaatsen bij appartementen en op straten en pleinen. Het gaat zelfs ten koste van parkeerplekken voor auto’s. Zie ook https://copenhagenize.eu/news-archive/2019/9/16/new-bicycle-parking-innovations-from-copenhagen

Barcelona: pilot in de buitenlucht

In Barcelona werkt de Barcelona City Council ook aan nieuwe, veilige oplossingen voor het parkeren van fietsen. Onder andere “Vadebike”(zie afbeelding) is een pilotproject met 150 veilige fietsparkeerplekken bij woningen volgens het pay-to-park principe. Kosten vanaf ca. € 48 per jaar.

Zie ook www.vadebike.es

 

Bron: www.vadebike.es

Duitsland: bouwbesluit voor fietsparkeren

In diverse Duitse gemeenten is inmiddels verregaande regelgeving ingevoerd over fietsparkeren bij het bouwen van nieuwe, zakelijke en residentiele gebouwen. Een soort Bouwbesluit voor fietsparkeren, dat veel verder gaat dan de Nederlandse regelgeving. Dat het met fietsparkeren ook een hele andere kant op kan, bewijst het Duitse Freiburg. Daar is in hartje centrum een zone vastgesteld waarbinnen het niet is toegestaan om fietsen te parkeren.

De conclusie

Elke land, elke gemeente kiest al naar gelang het urbane fietsgebruik en ’s lands fiets- en woontradities haar eigen oplossingen. Kort parkeren, zoals bijvoorbeeld in het stadscentrum of bij het treinstation, is meestal wel opgelost. Bovendien is de gemiddelde fietser reuzehandig in het vinden van een onbetaalde parkeerplek. Een probleem dat minder snel is op te lossen is de toenemende parkeerbehoefte voor fietsen in dichtbevolkte woongebieden. Dat zal gemeenten en beheerders van de publieke ruimte nog wel de nodige hoofdbrekens gaan kosten. Met Falco’s programma voor fietsparkeren moet het gek lopen (of liever gezegd: fietsen) willen wij niet een pasklare oplossing hebben.

fietsparkeren
fietsparkeren euproa
fietsparkeren
fietsparkeren

0 Comments


Add a new comment:


Circulair

Nederland streeft naar een volledig circulaire economie in 2050. Al in 2030 moet Nederland 50% minder primaire grondstoffen (mineralen, metalen en fossiele brandstoffen) gebruiken. Dat is voor iedereen een grote uitdaging. Ook voor Falco. Hoewel, al vanaf de oprichting van Falco wordt er binnen het bedrijf modulair gedacht, gewerkt en geproduceeerd. We waren er vroeg bij, zogezegd. Niettemin vergt ook bij Falco circulair denken het nodige omdenken en veranderen. Reden waarom Falco sinds 2020 een Circulair Manager heeft, John Wermink. John houdt zich onder andere bezig met onderwerpen als: 

  • Hoe zijn Falco-producten voor de buitenruimte zo circulair als mogelijk te maken?
  • Hoe kan Falco haar producten zo ontwerpen dat ze snel een eenvoudig te monteren èn te demonteren zijn?
  • Hoe kunnen Falco-producten doelmatig gerepareerd, refurbished of gerecycled worden?
  • Hoe is de (rest)waarde van materialen en gedane arbeid zo goed mogelijk te behouden?
  • Het onderhouden, bewaken en intern begeleiden van onze diverse certificaten, zoals ISO 9001, ISO 14001, VCA, FSC en CO2 prestatieladder (KAM).

Meer weten?

Falco denkt graag met u mee over de inzet van circulaire producten voor een mooiere en meer verantwoorde inrichting van uw buitenruimte. 

 

+31 546 55 44 44 j.wermink@falco.nl
Circulair (image 1) Circulair (image 2) Circulair (image 3)
Wij staan (of zitten) voor u klaar!

Falco's adviseurs staan klaar om u telefonisch of tijdens een bezoek te adviseren. Ook sturen zij graag op uw verzoek gedetailleerde informatie toe.

+31 546 55 44 44 info@falco.nl Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze laatste producten en schrijf u in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!